Av: Lill Sverresdatter Larsen (forbundsleder, Norsk Sykepleierforbund), Ann-Karin Rime (president, Legeforeningen), Håkon Kongsrud Skard (president, Psykologforeningen), Marianne Solberg (forbundsleder, Fellesorganisasjonen), Tone P. Torgersen (fagsjef, Nasjonalforeningen for Folkehelsen), Anita Vatland (daglig leder, Pårørendealliansen) Og Tove Gundersen (generalsekretær, Rådet for Psykisk Helse). Publisert på dagensmedisin.no 1. august 2024.
Det var ulike syn på opprettelsen av en egen undersøkelseskommisjon for helsetjenesten for fem år siden. Uklarheter med hensyn til rolle, mandat og regelverk bidro til at også våre organisasjoner hadde nyanserte synspunkter. Vår vurdering er likevel at Ukom har forvaltet sin rolle klokt. I dialog med tjenesten har kommisjonen produsert kunnskap vi ellers ikke ville hatt.
Nå har regjeringen, etter anbefaling fra Varselsutvalget, foreslått å slå Ukom sammen med Helsetilsynet.
Vi frykter at en sammenslåing i praksis innebærer en nedleggelse av Ukom, noe som vil virke mot regjeringens uttalte politikk om å opprettholde helse- og omsorgstjenestens troverdighet og tillit i befolkningen. Det vil fjerne en viktig kanal for pasienter, brukere, pårørende og helsepersonell til å varsle om feil og mangler i tjenestene, og det vil svekke mulighetene til læring og kvalitetsutvikling
Tilsynsmyndighetene og Ukom har ulike formål. Helsetilsynet skal gjennom tilsyn og kontroll sikre at helse- og omsorgstjenestene ivaretar sitt lovfestede ansvar. Tilsynet har sanksjonsmuligheter overfor personell og institusjoner, det har ikke Ukom.
Ukom skal avdekke nasjonale pasientsikkerhetsutfordringer ved å gå i dybden på utvalgte hendelser og utrede og analysere forløp, årsaksfaktorer og årsakssammenhenger. Kommisjonen utarbeider læringsrapporter og anbefalinger med det formål å følge opp og utvikle tjenestenes kvalitet nasjonalt.
Ukom har utgitt flere titalls rapporter om ulike deler av helse- og omsorgstjenesten. For eksempel belyses faktorer og årsakssammenhenger i svikt i oppfølging av pasienter med sammensatte lidelser i en rapport fra mars i år. En rapport fra august 2023 tar for seg hvordan kunnskap om somatisk oversykelighet hos pasienter med alvorlig psykisk lidelse bedre kan tas i bruk. Erfaringer fra kollegastøtteordninger i forbindelse med alvorlige hendelser belyses i en rapport fra juni 2023. En rapport fra januar samme år ser på samarbeidet mellom tjenester i oppfølgingen av personer med psykisk lidelse og voldsrisiko.
Når en ny rapport presenteres, inviteres relevante aktører. Dette danner grunnlag for videre refleksjon, dialog, opplæring og kvalitetsforbedring.
Vi mener at de prinsipielle og praktiske skillelinjene mellom kommisjons- og tilsynsarbeid er viktige. Bak ønsket om en undersøkelseskommisjon var behovet for et uavhengig organ hvor undersøkelser av hendelser skulle brukes til læring og forbedring, uten frykt for reaksjoner.
Kommisjonens uavhengighet og ikke-sanksjonerende rolle er avgjørende for dens legitimitet. Det skapes et trygt klima hvor helsepersonell kan dele erfaringer uten frykt for personlige konsekvenser. Uavhengigheten er viktig for at pasienter, pårørende og helsepersonell skal kunne føle seg trygge på at helsetjenesten ikke lar seg påvirke av politiske eller administrative interesser. Disse prinsippene er godt etablert i sikkerhetsarbeid på tvers av sektorer.
Det kan likevel virke som at regjeringen mener at et uavhengig undersøkelsesorgan ikke er nødvendig innenfor helse- og omsorgstjenesten.
Varselsutvalget hevder at Helsetilsynet og Ukom har «overlappende funksjoner» som kan medføre dobbeltarbeid. Vi mener likevel at den uavhengige og ikke-sanksjonerende funksjonen til Ukom skiller seg avgjørende fra Helsetilsynets mandat og rolle.
Selv om regjeringen presiserer at Ukoms lærings- og utviklingsorienterte funksjon skal videreføres og styrkes i en sammenslått organisasjon, stiller vi oss tvilende til at posisjonen Ukom har hatt, vil kunne opprettholdes.
Et bredt spekter av aktører, inkludert pasient- og brukerorganisasjoner, yrkesforeninger, Juristforbundet, Sivilombudet, statsforvaltere og fag- og forskningsmiljøer, har uttrykt støtte til å beholde Ukom som en selvstendig enhet.
Det er ikke bare i Norge Ukom har høstet anerkjennelse. Ukom deltar aktivt i ulike internasjonale fora, og kommisjonens uavhengige modell har tjent som eksempel for andre land, inkludert England, som har etablert en tilsvarende kommisjon.
Ukoms arbeid har utviklet kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten. Vi vil derfor på det sterkeste advare mot konsekvensene av en nedlegging.
I en fremtid hvor det vil bli stadig større press på ressursene i helsetjenesten, taler alt for at Ukom burde få en enda viktigere tillitsskapende rolle gjennom åpenhet og læring. Risikoen er tilsvarende høy for at en nedleggelse vil svekke pasientsikkerheten, kvaliteten og tilliten til helse- og omsorgstjenesten.