Magasinet Psykisk helse har tidligere skrevet om den store samlingen av kunst laget av pasienter innlagt ved Dikemark psykiatriske sykehus i perioden før medikamentell behandling. Kurator Anne Siv Falkenberg Pedersen ved Trafo kunsthall i Asker har gått igjennom samlingen, og funnet verk hun mener holder et høyt kunstnerisk nivå innenfor sjangeren outsider-art.
Men på grunn av taushetsplikt og personvernhensyn har de gamle Dikemark-kunstnernes identitet blitt holdt hemmelig. Inntil nå.
- Utstilling på Dikemark kunstarena som åpnet 11. februar. Varer til 26. mars
- Galleriet er kun åpent i helgene fra 12.00-16.00
Kunstnerisk verdi
Lørdag 11. februar åpnet solo-utstilling med bilder av den tidligere pasienten Heinrich Nikes (1887-1956) ved Dikemark kunstarena.
– Vi bestemte oss tidlig for at om vi skulle gjennomføre en ny soloutstilling med en tidligere pasient måtte det bli under fullt navn. For både Dikemark museumsforum og meg handler dette om verdighet og om å gi kunstnerne den anerkjennelsen de fortjener, samtidig som vi ønsker å bryte tabuer.
Heinrich Nikes signerte mange av de rundt hundre bildene han laget i sin periode på Dikemark, fra perioden 1925-1928.
– Da vedkjenner du deg verkene og kommuniserer med et publikum, derfor tenker vi at det er uproblematisk.
Kuratoren har fått tillatelse av sykehuset til å bruke all offentlig tilgjengelig informasjon om Nikes.
De har også prøvd å finne etterlatte, uten hell.
– Er Nikes kunstnerisk interessant utover at han skapte bildene som pasient?
– Ja, det mener jeg han er. Det er det vi argumenterer for med disse utstillingene. At kunsten blir sett på som noe annet enn «pasientkunst», men som kunst. Det utvider bildet av det som er norsk kunsthistorie. Dette skjedde også parallelt med det vi allerede kjenner til, sier Falkenberg-Pedersen.
Pasientperspektiv
Hovedbildet som Dikemark kunstarena bruker i sin markedsføring av utstillingen, og som er gjengitt her, er egentlig et lite bilde som galleriet har gjort stort. Nikes var utdannet siselør og arbeidet med å gravere i sølv.
– Det var et kick bare å blåse opp bildet og se hva som egentlig var der. Mange av verkene hans er veldig små, sier Falkenberg Pedersen.
Bildet er tegnet med kubistiske former, som viser et åpent landskap med menneskeliknende skikkelser i forgrunnen. En høyreist karakter står foran de andre i autoritær positur.
– Dette bildet kan tolkes i mange retninger. Kanskje er det pasienten og legen som skildres. Den mytologiske skikkelsen kan både være helbreder og dommer. Det tvetydige i bildet er interessant, sier kuratoren.
Hun beskriver streken til den avdøde kunstneren som sikker.
– På det beste er den veldig fin. Men det er også tegninger som vipper over i det manierte og kontrollerte. Han er ikke voldsomt radikal i det han gjør, han både utvider og begrenses av at han var håndverker i bunn.
Mange av tegningene tematiserer også pasientens perspektiv.
Her er bildene både såre og humoristiske, sier kuratoren.
Utstillingen varer til 26. mars og vises i det gamle vaskeriet på snart nedlagte Dikemark psykiatriske sykehus i Asker kommune.
• Spre viktig informasjon til flere som trenger det.
• Øke forståelsen og bekjempe stigmatisering.
• Gi håp og støtte til alle som sliter.
Doner nå via Vipps til 12137 og bli med i arbeidet for bedre psykisk helse for alle! Hjertelig takk for din støtte! Vennlig hilsen redaksjonen i Magasinet Psykisk helse.