Close Menu

Temaet for den norske Verdensdagen er «Gi åtte minutter hver dag», der tanken er at alle kan gi mer oppmerksomhet til noen vi bryr oss om. Temaet internasjonalt går mer inn i strukturelle årsaker til psykisk uhelse.

Hva gjør det med den psykiske helsa om arbeidsmiljøet på jobben er dårlig? Hva har arbeidsmiljøet å si om arbeidstakeren i en periode sliter med psykiske vansker?

Forhold som regnes som risikofaktorer på en arbeidsplass er lav kontroll over arbeidsoppgaver, lav sosial støtte eller negative sosiale relasjoner.

I en ny bok, Faktabok om arbeidsmiljø og helse, sies det at arbeidsmiljøet i Norge, sett under ett, er godt. Likevel er det tendenser som peker i en annen retning. Ifølge tall fra faktaboka, sier i overkant av én av tre av dem som har hatt sykefravær på over 14 dager, at helseplagene helt eller delvis skyldes jobb. En av tre sysselsatte opplever at jobben tar så mye tid eller energi at det går utover privatlivet

– Bildet er sammensatt. Det er store variasjoner i nivået av arbeidsrelaterte helseplager og sykefravær på tvers av yrker og  næringer. Over tid ser vi også en tydelig økning i andelen sysselsatte som oppgir arbeidsrelaterte psykiske plager, samt i sykefraværstilfeller med psykiske diagnoser, sier Tom Sterud, forsker ved Stami (Statens arbeidsmiljøinstitutt) som har vært med på å skrive boka.

Det er særlig blant yngre arbeidstakere, at andelen som rapporterer om arbeidsrelaterte psykiske plager har økt, i følge Sterud.

– Vi finner ingen tilsvarende endringer i arbeidsmiljøet, som alene kan forklare denne økningen. Både forhold på jobb og utenfor jobb kan spille inn.

Psykiske plager er kostbart for arbeidslivet. Ifølge WHO (Verdens helseorganisasjon) så fører angst og depresjon alene til tap av om lag 12 milliarder arbeidsdager i verden, hvert år. Trygge og sunne arbeidsmiljøer vil virke beskyttende på den psykiske helsa, heter det på World Mental Health Days’ nettsider. Motsatt vil dårlige arbeidsforhold svekke både jobbtilfredsstilhet og produktivitet.  Mangel på støtte kan påvirke selvsikkerhet, glede og kapasitet i arbeidet negativt.

Fakta Verdensdagen 2024
Arrow
  • Verdensdagen for psykisk helse markeres hvert år den 10.oktober. I 2024 er «Mental helse på jobben» temaet internasjonalt.
  • I Norge oppfordrer kampanjen til å ringe noen du bryr deg om i 8 minutter hver dag.
  • En ny bok fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami), «Faktabok om arbeidsmiljø og helse», viser at arbeidsmiljøer i Norge jevnt over er gode, men at det også er utfordringer.
Bilde av Tom Sterud i sak i artikkel om arbeidsmiljø

BOK. Forsker Tom Sterud har bidratt i den nye boka Faktabok om arbeidsmiljø og helse. Foto: Geir Dokken.

Balanse

Men hva kjennetegner et godt arbeidsmiljø? Tom Sterud viser til arbeidsmiljøloven:

– Arbeidsmiljøet skal sikre en helsefremmende og meningsfull arbeidssituasjon. Det betyr at arbeidet skal organiseres og planlegges på en måte som gir de ansatte utviklingsmuligheter og mening, samtidig som at det ikke må være faktorer som kan gi fysiske og psykiske skadevirkninger.

– Vi vet at en balanse mellom forventninger, krav og ressurser er viktig. En viktig faktor er selvbestemmelse, altså at arbeidstageren har mulighet til innflytelse, kontroll over arbeidsoppgavene og ta pauser. Organiseringen av arbeidet må være slik at det er en rimelig balanse mellom arbeidsoppgavene og de ressursene man har for å løse dem. Det er også viktig at man har tilgang til sosial støtte fra både kolleger og leder.

Anerkjennelse

Sterud understreker også betydningen av belønning:

– Ikke bare i form av lønn eller frynsegoder. Men hvor ofte man får tilbakemeldinger, anerkjennelse og mulighet til å utvikle seg.

– Hva kan ødelegge et godt arbeidsmiljø?

– Generelt gjelder det å jobbe systematisk med arbeidsmiljøet. Det innebærer å kartlegge hva som fungerer bra og hva som kan forbedres, samt lage en plan for hvordan man skal håndtere dette. Det kan være ved hjelp av medarbeiderundersøkelser eller at man diskuterer eget arbeidsmiljø. Det  er viktig at man ikke tar arbeidsmiljøet for gitt. Ved endringer, som ved innføring av ny teknologi, nye arbeidsmetoder eller nye medarbeidere, bør en ha søkelys på arbeidsmiljøet.

– Hvordan bedrer man et miljøet på jobben?

– Ved å kartlegge, avdekke og erkjenne utfordringene, samt finne årsakene til at ting ikke fungerer best mulig. Deretter kan man iverksette tiltak og følge opp for å vurdere om de har ønsket effekt.

– Hva bør ansatte og ledere forvente av hverandre?

– Det grunnleggende er gjensidig respekt og åpen dialog. Det gir godt samarbeid og trygge relasjoner. Tydelig kommunikasjon er viktig. Lederen er en sentral person i et arbeidsmiljø, med makt og myndighet, og ansvar for å gi tilbakemeldinger. Leder bør gi støtte til de ansatte og sørge for ressurser, og sikre at alle får nødvendig opplæring for å løse arbeidsoppgavene på en god måte, avslutter Tom Sterud. •

×
Bli med å bidra!
Du leser Magasinet Psykisk helse, dedikert til å spre kunnskap og øke åpenhet - med kvalitetssikret innhold. Denne og mange av artiklene er gratis. Men vi trenger din støtte! En liten sum kan gjøre en stor forskjell. Med bare 50 kroner kan du bidra til å:
• Spre viktig informasjon til flere som trenger det.
• Øke forståelsen og bekjempe stigmatisering.
• Gi håp og støtte til alle som sliter.
Doner nå via Vipps til 12137 og bli med i arbeidet for bedre psykisk helse for alle! Hjertelig takk for din støtte! Vennlig hilsen redaksjonen i Magasinet Psykisk helse.