Close Menu

Bedre med dyr: Leser for hunden Pia

Å lese høyt i klasserommet var utrygt for Kirsten og Elvira på Konnerud skole. Men så kom lesehunden Pia.
Bide av Kirsten, åtte år, og lesehhunden Pia
(Foto: Linda Næsfeldt)
Kirsten (8) har satt seg godt til rette i sofaen med en bok hos spesialpedagog Brit Anmarkrud. Snart følger flat-coated retrieveren Pia etter. Hun hopper opp og legger seg tett inntil Kirsten med hodet på fanget til skolejenta. Snart lyder klar og tydelig lesing fra tredjeklassingen, det er den spennende beretningen om pudlene Robin og Zanto på fisketur, alene. Spesialpedagog Brit følger nøye med. – Zanto grep fortøyningene på båten og …, leser Kirsten. – Vet du hva det er? skyter læreren inn. – Ja, det er sånn til å binde båten, forklarer Kirsten. Riktig svar. Pia får masse kos og Kirsten leser videre. Ved en pult lenger inn i rommet sitter Elvira (8) og løser noen andre leseoppgaver. Snart er det hennes tur å sitte i sofaen og lese for Pia. – Pia har så myk pels, sier Kirsten.

Kroppskontakt

De to jentene syntes det var vanskelig å lese høyt i klasserommet foran alle de andre elevene. Da var Pia den perfekte til å trene på høytlesing med. Siden mars har de med jevne mellomrom besøkt Brit Anmarkrud og hunden hennes i kjelleren på Konnerud skole i Drammen. Begge har blitt mye tryggere på lesing etter treningen med retrieveren. Hunden får stresset til å forsvinne fra barnekroppene. – Nå tør jeg lese litt høyere, sier Elvira. – Hvordan er det å lese for Pia, synes du? – Det er rart. Å lese for en hund i stedet for menneske.

Elsker jobben

For å bli lesehund, må dyret bestå strenge egnethetstester. – De må tåle å bli klypt og dratt i halen, sier Anmarkrud. Pia gikk i opplæring i ett år hos Dyrebar omsorg, som er knyttet til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) i Ås, før hun ble godkjent. Nå går hun på jobb med matmor nesten hver dag. Pia er så glad i jobben at hun heller vil på skolen, enn i skogen. – Pia er veldig flink til å lære, og høre på lesing, sier Elvira. – Hun er søt, og god til å høre på kommandoer, sier Kirsten.

Mestringsfølelse

Ledelsen ved skolen er kjempefornøyde med de to lesehundene som nå er «ansatt» på Konnerud. Leseiveren øker kraftig blant barna som får hjelp av Pia. – De sier ofte: «Jeg vil lese mer!» De blir liggende på gulvet med bøker rundt seg og leser for Pia. Det er helt fantastisk. De får selvtillit og mestringsfølelse, sier Brit Anmarkrud. Hun og den andre spesialpedagogen med hund har minimum ti elever de jobber med hver uke, men behovet er mye større. Hundene brukes også til å gå turer med barn med ADHD, da er det ofte litt tøffere lek som gjelder. For litt større elever som må gjennom nasjonale prøver, kan hundene være til god hjelp. Barn som takler presset dårlig kan komme og gjøre prøvene hos hundene i stedet for i klasserommet. De sitter ved pulten og løser oppgaver, men så får de lov til å ta en kosepause med hunden hvis de trenger det. Etter lesing er det leking. Jentene gjemmer badeender med setninger under. Pia finner dem og gir dem til jentene, som leser ordene. Så skal de finne fram et bilde som passer til teksten. Når timen er over vil de ikke gå. Læreren må lempe dem vennlig ut. Men først tar de «high ten» med den pelskledte vennen, som løfter forpotene til hilsen. •
Bilde av Kirsten som ligger på gulvet ved siden av lesehunden Pia.
(Foto: Linda Næsfeldt)
Kjære leser!
Du har nå lest en gratis artikkel. Magasinet Psykisk helse er en uavhengig, redaktørstyrt publikasjon, med kvalitetssikret innhold. Bli med å bidra slik at vi holde flere artikler åpne for alle! Støtt oss for eksempel med 50 kroner til vipps 12137. Takk for alle bidrag!