I oppropet Boken som mangler, gikk organisasjonene Norsk psykologforening, Norsk lektorlag, Mental helse ungdom, Norsk psykiatrisk forening og Norsk elevorganisasjon sammen med Rådet for psykisk helse om å ta et bredt initiativ overfor kunnskapsministeren og andre skolepolitikere. For at barn og unge skal kunne bli hele og robuste voksne, er det ikke nok med bare fagkunnskap og resultater. Å få kunnskap om det å være menneske og hva som skal til for å mestre livet, mener vi bør være en viktig ingrediens i skolehverdagen.
– Vi er svært glade for at kunnskapsministeren har tatt på alvor de innspillene vi har kommet med, sier Tove Gundersen, generalsekretær i Rådet for psykisk helse.
Etter debattmøtet på Arendalsuka i 2015, ble de involverte organisasjonene invitert til dialogmøte hos kunnskapsministeren.
– Vi må ha trykket på noen riktige knapper, og tilbakemeldingene vi har fått i sosiale medier og ellers, er jo at dette har vært lenge etterspurt av både foreldre, fagfolk og de unge selv, sier Tove Gundersen.
– Hvordan livsmestringstematikken skal integreres i skolefagene gjenstår å se, men at dette nå er tatt inn i læreplanen, er et stort skritt i riktig retning, avslutter Gundersen.