Ikke uventet mener statsråden at reglene er gode – hans fremholder at det må stilles klare krav og forventninger.
- Rådet for psykisk helse er ikke motstandere av krav og forventninger til elevene, men mener at det burde vært på plass rutiner for å følge opp elever som har høyt fravær – før det blir så høyt at de står i fare for å miste karakter i faget, sier generalsekretær Tove Gundersen.
- I vårt tilsvar på kunnskapsministerens innlegg er vi bekymret for at han ikke forstår hvordan det er å være ung og slite med livet. Vi gjentar vår bekymring for at et system for oppfølging mangler, og at det har tatt ett år å gi Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utrede hvordan et system for oppfølging fra skolene kan fungere, et behov mange pekte på i høringsrunden om innføring av fraværsgrensen, sier hun.
Innlegget nedenfor stod på trykk i Budstikka 7. september 2016.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er opptatt av at det skal stilles klare krav og forventninger til elevene i videregående skole. Derfor er det innført en fraværsgrense, fordi han mener det skal hjelpe elevene til å være mer til stede på skolen.
Rådet for psykisk helse har flere ganger gitt uttrykk for vår store bekymring for hvordan denne regelen vil ramme elever som har psykiske problemer. I kunnskapsministerens svar på vårt debattinnlegg (Budstikka 24. august) forsikrer han om at vi ikke trenger det. Elever som har utfordringer med angst, depresjon eller andre psykiske problemer trenger bare å koble inn helsesøster, fastlege eller andre sakkyndige, mener statsråden.
Det bekymrer oss. Og det overrasker oss.
Torbjørn Røe Isaksen viser ikke nok forståelse av hvordan det er å være ung og slite med livet. Selv om det nå er flere helsesøstre i skolen (men ikke så mange som vi mener det burde være) kan det å klare å søke og få hjelp ta tid.
Vi i Rådet for psykisk helse har tidligere hatt en god dialog med statsråden om å gi elevene mer kunnskap om psykisk helse. For bare noen måneder siden kom nyheten om at psykisk helse skal inn i læreplanen for grunnskolen. Men vi er ikke der ennå. Elevene i videregående har ikke automatisk den kunnskapen som skal til for å forstå at det de sliter med kanskje er noe de kan søke hjelp for. I stedet unngår de vanskelige situasjoner som skolen, det blir ubegrunnet fravær og karakterene er i fare.
Da statsråden i juni 2015 varslet at fraværsregelen skulle innføres fra og med dette skoleåret uttalte han også at Utdanningsdirektoratet skulle få i oppdrag å utrede forslag til oppfølgingsplikt for skolene. Dette oppdraget fikk de først i juni 2016. En forsinkelse på ett år før direktoratet begynner å arbeide med det. Likevel innføres fraværsregelen nå.
Her må statsråden selv vært fraværende i prosessen. Vår klare forventning til Torbjørn Røe Isaksen var at dette burde komme samtidig. Vi kan dessverre ikke gi statsråden karakter i gjennomføring av fraværsregelen.
Av generalsekretær Tove Gundersen, Rådet for psykisk helse