Psykologens fem råd

For lange dager, tomme dager, trange dager og redde dager:

(Illustrasjonsfoto: Carlo Villarica / Unsplash)

​1. Rytme erstatter kraft

Lag deg en daglig rutine. Spis til faste tider, hør på et radioprogram eller podkast du liker hver dag, gå deg en tur hver kveld eller innfør dataspill en time hver formiddag – det spiller liten rolle hva rutinene er så lenge de holder deg i gang og gir deg en følelse av å leve i en sammenheng. Alt du gjør i en rytme, vil hjelpe deg gjennom dagene. Rytmen gjør at du ikke må tvile så mye, den bærer deg gjennom dagen med en egen kraft.

2. Ikke isolér deg mentalt

Snakk, for eksempel via facetime eller skype, med noen hver dag.

​ 3. Gjør noe praktisk

Det hjelper å gå tur, men det hjelper også å rydde i et kjøkkenskap eller pusse vinduer. Alt vi gjør nå for å oppleve mening, vil hjelpe. Og det føles ikke meningsfullt når alt forfaller rundt oss og brakkesyken overtar.

4. Kle deg hver dag

Det virker tullete, men det er kjempeviktig. Ikke gå rundt i pysj og med fettete hår nå. Vi skal alle være hjemme en stund, og det føles antagelig ikke som en tid for leppestift og høye hæler, men det hjelper på psyken å være kledd.

5. Bry deg om andre

Noe av det viktigste nå er å ikke miste fellesskapet. Ta den telefonen, tenk litt ekstra på de tiggerne du går forbi hvis du må ut for å handle. Når alt i samfunnet endres, er det noen blant oss som er ekstra sårbare. Å bry seg er å være med. Og vi trenger å være med – nå mer enn noen gang. •

Vipps: 12137